Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Wienersnitt

Nu var det riktigt längesen jag bakade något senast, så i fredags slog jag till och bakade två sorters småkakor. Vad gäller kakrecept så återvänder jag gärna till klassikern Sju Sorters Kakor, så det här receptet är hämtat därifrån. Jag använde hallonsylt som fyllning i kakorna, men vilken sylt som helst funkar så länge den inte är för lös.

Wienersnitt

250 g rumsvarmt smör

1,5 dl strösocker

2 ägg

6 dl vetemjöl

0,5 tsk hjorthornssalt

sylt

florsocker + vatten

Gör så här:

  • Rör smör och socker smidigt. Blanda ner äggen, ett i taget. Tillsätt mjöl blandat med hjorthornssalt.
  • Forma degen till långa stänger på en bakplåtspappersklädd plåt. Gör en fördjupning i mitten på stängerna.
  • Lägg sylt i fördjupningen.
  • Grädda mitt i ungen, 200 grader i ca 13-15 minuter.
  • Blanda ihop florsocker och vatten till en tjock glasyr, ringla den över kakorna när de kommer ut ur ugnen.
  • Skär sneda kakor medan längderna fortfarande är varma. Låt kakorna svalna.
  • ÄT!
Kommentera

