Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Bondkakor

I helgen bakade jag lite kakor, föga förvånande kanske. Det blev i alla fall klassikern bondkakor, som jag är barnsligt förtjust i. Bondkakor som man köper i affären brukar vara ganska välgräddade och på gränsen till hårda, jag väljer att ta ut mina ur ugnen när de är ljust bruna och får då spröda kakor istället. Men det är ju en smaksak hur välgräddade man vill ha sina kakor, goda blir de alltid ändå!
Bondkakor ca 30 små kakor

100 g smör

2,5 dl vetemjöl

1 dl strösocker

1 msk ljus sirap

0,5 tsk bikarbonat

0,5 msk kallt vatten

0,5 dl grovhackad sötmandel

Gör så här:

  • Blanda snabbt ihop alla ingredienser till en deg (har du en matberedare så är det smidigast). Forma degen till en rulle, slå in i plastfolie och lägg i kylskåpet i ett par timmar.
  • Skär degen i 0,5 cm tjocka kakor. Lägg på bakplåtspappersklädda plåtar och grädda kakorna mitt i ugnen i 200 grader tills de har fått lite färg, 6-8 minuter.
  • ÄT!

Ett kex med en kaka, hahahaaa!

Ett svar till “Bondkakor

  1. karin - trattoria juni 15, 2011 kl. 1:10 e m

    sv: tackar 🙂 mycket sömn gjorde susen 🙂

Kommentera

