Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Rabarberkräm

Jag fick ett knippe med fina rabarber från mina föräldrars trädgård för ett par dagar sedan och idag överraskade jag mig själv med att inte baka en paj utan istället koka kräm på de små späda stjälkarna. Krämen åt vi till frukost med iskall mjölk, fantastiskt gott!

Förresten, har ni någonsin försökt få rabarberkräm att se aptitligt ut på bild? Jag lyckades inte alls, så ni får klara er utan en bild den här gången.

Rabarberkräm

500 g späda rabarberstjälkar

4 dl vatten

1½ dl strösocker

2½ msk potatismjöl + lite vatten

Gör så här:

  • Skär ner rabarbern i mindre bitar.
  • Koka upp vatten och socker, lägg i rabarberna när sockret är upplöst.
  • Låt småputtra i ca 10 minuter eller tills rabarberna är riktigt mjuka.
  • Blanda ut potatismjölet i lite vatten, rör ner i kastrullen. Rör om ordentligt och ta bort krämen från plattan efter någon minut.
  • Låt svalna. ÄT!
Ett svar till “Rabarberkräm

  1. Emma - Husmor Emma juni 2, 2011 kl. 8:51 e m

    Mums för rabarberkräm! Ska skriva upp rabarber på handlingslistan, eller kanske tigga några från farmor och farfars trädgård 🙂

Kommentera

