Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Gräddtårta

Här kommer receptet på tårtan som jag bakade till gårdagens kalas, precis som utlovat!

Gräddtårta

 

Tårtbotten (receptet har jag hittat på Söta Saker)

3 ägg

2 dl strösocker

1 dl vetemjöl

1 dl potatismjöl

1 tsk bakpulver

Gör så här:

  • Vispa ägg och socker pösigt.
  • Blanda ihop mjöl och bakpulver och rör ner i äggsmeten.
  • Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar botten.
  • Grädda mitt i ugnen i ca 35 minuter i 175 grader.

Hallonmousse

250 g frysta hallon

1-2 msk strösocker

1 msk gelantinpulver + vatten

2½ dl vispgrädde

Gör så här:

  • Värm hallonen och sockret i en kastrull, det ska inte koka utan bara sjuda. Ta bort från värmen.
  • Blanda ut gelantinpulvret i lite vatten, låt svälla någon minut och rör sedan ner det i hallonen, se till att det inte blir några klumpar kvar av gelantinet. Låt svalna helt.
  • Vispa grädden och vänd ner hallonblandningen. Låt stå svalt, gärna över natten.

Mjölkchokladfluff

150 g mjölkchoklad (jag använde Fazers blåa eftersom den är godast!)

2½ dl vispgrädde

Gör så här:

  • Smält försiktigt ner chokladen i grädden i en kastrull, det ska absolut inte koka.
  • Rör om under tiden så att det inte bränner fast i botten på kastrullen.
  • Låt chokladgrädden svalna helt, minst 3-4 timmar men gärna över natten.
  • Vispa upp grädden.
Montera tårtan
  • Dela tårtbottnen i tre delar. Fyll det understa lagret med hallonmousse och det andra lagret med chokladfluff.

  • Lägg på locket. Spackla tårtan med vispgrädde, det går åt ca 3 dl till att täcka tårtan.
  • Dekorera vilt! Jag garnerade med hallon, jordgubbar och längst ner lade jag Maltesers.

6 svar till “Gräddtårta

  1. Fridas kök maj 29, 2011 kl. 3:12 e m

    Vilken fin tårta, förstår att det blev ett lyckat kalas med den! Älskar jordgubbstårta (ja, vem gör inte det…). 🙂

  2. Magdalena maj 30, 2011 kl. 7:38 f m

    Wow, vad fin! Måste erkänna att jag är imponerad (och sugen. Grämer mig över att ingen i min familj är speciellt förtjust i gräddtårta).

  3. M maj 30, 2011 kl. 2:12 e m

    Ja, det var jättesmarrigt! Äter man kolhydrater fungerar ju såklart de ”vanliga” tillbehören till också, såsom pommes eller bröd (:

  4. matilda maj 30, 2011 kl. 6:31 e m

    Hej Frida !

    Jag heter Matilda Ståhl och känner Erik Joelson ”Eja” han smsade mig i lördags om din blogg, jag tycker den är super mysig ! Om du skulle vilja prata om att flytta din blogg till anyhow.nu så får du gärna höra av dig !

    Mvh
    Matilda Ståhl
    matilda@anyhow.nu

  5. Ping:Lyxiga pannkakor « Fridas mat

Kommentera

