Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Lemon curd

På torsdag fyller min sambo år, så jag tänker använda det som svepskäl för att få baka riktigt mycket den här veckan. Bland annat tänkte jag baka småkakor fyllda med lemon curd, så idag smygstartade jag genom att göra en sats med just lemon curd. Jag köper alltid ekologiska citroner när jag ska använda skalet, men finns det inga sådana i din butik så se till att skrubba citronerna ordentligt.

Det här är en väldigt god och användbar kräm, lysande i bakverk men också väldigt god på en rostad macka. Testa! Jag lovar att burken inte blir långvarig i kylskåpet.

Lemon curd

3 citroner

1 ägg

2 äggulor

2 dl strösocker

75 g smör

Gör så här:

  • Tvätta citronerna. Riv skalet fint och pressa ut all saft.
  • Vispa ihop ägg, äggulor och socker i en bunke. Sätt bunken i ett vattenbad på spisen och tillsätt citronskal och saft.
  • Vispa tills krämen har tjocknat, ta bort från värmen och rör i smöret.
  • Häll upp krämen i en burk, låt svalna och förvara i kylskåp.
6 svar till “Lemon curd

  1. karin maj 23, 2011 kl. 9:27 e m

    sv: javisst är det viktigast att de smakar gott! lemoncurd är min favorit när det gäller fyllning till tårtor och pajer 🙂

  2. camilla maj 23, 2011 kl. 9:30 e m

    Hejsan 🙂
    Har kikat igenom din blogg och måste säga att jag verkligen gillar dina recept 🙂

  3. Emmy maj 23, 2011 kl. 11:16 e m

    Hemma hos oss blir aldrig en burk långlivad. Främst äts det av maken på macka. Men visst är det gott i/till bakverk.

  4. Ping:Kakor med lemon curd och saltlakrits « Fridas mat

  5. linn juni 2, 2011 kl. 6:03 f m

    Perfekt som en liten present ju!

  6. mini augusti 20, 2011 kl. 8:49 e m

    Fick inte min lemon curd att tjockna :((
    Ska pröva ett annat recept, vill ju lyckas med kakorna..!

Kommentera

