Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Bagels

Brödbak idag igen, och den här gången fick det bli bagels. Jag vet inte när jag bakade det senast men det var nog ett par år sedan. Varför det har dröjt så här länge har jag inget bra svar på, de här bröden är ju verkligen jättegoda med sitt mjuksega yttre och ganska kompakta inre.

Ett riktigt fantastiskt frukostbröd, så testa om ni inte redan har gjort det! Jag toppade hälften av mina med vallmofrön och resten med sesamfrön och flingsalt.

Snygga? Nej. Goda? Ja!

Bagels, ca 12 st

25 g jäst

5 dl vatten, 37°

2 tsk salt

1 msk flytande honung

13-14 dl vetemjöl special

ägg och frön till pensling och garnering

Gör så här:

  • Rör ut jästen i vattnet i en bunke. Tillsätt salt, honung och det mesta av mjölet. Arbeta ihop till deg, tillsätt mer mjöl tills du har en fast deg som inte är kladdig. Låt jäsa i en timme.
  • Stjälp upp degen på ett bakbord och dela den i 12 delar. Rulla till bollar och gör ett stort hål i mitten med hjälp av fingrarna (mindre hål jäser ihop). Lägg på bakplåtspapper och låt jäsa i ytterligare 45 min.
  • Koka upp vatten i en stor kastrull. Koka bröden 2-3 minuter på varje sida. Låt de rinna av på en kökshandduk. Lägg på bakplåtspappersklädda plåtar, pensla med ägg och strö över valfria frön och gärna lite flingsalt.
  • Grädda i ca 20 minuter, mitt i ugnen i 200°. Låt svalna på galler.
  • ÄT!
3 svar till “Bagels

  1. Mårtenssons kök maj 17, 2011 kl. 9:53 e m

    Har faktiskt aldrig bakat bagles någon gång, har nog fått för oss att det är lite svårt… Men ätit dom, det har vi i alla fall:)

  2. karin maj 18, 2011 kl. 11:43 f m

    jag testade också det för ett tag sedan och tyckde att det blev jättegott 🙂

Kommentera

