Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Smulpaj med äpplen

För någon vecka sedan när vi handlade köpte vi en påse med äpplen, som sedan dess har legat ganska orörda i fruktskålen. Inte för att det var något fel på smaken, det har inte blivit av att vi har ätit upp dem helt enkelt. Så idag när jag cyklade hem från jobbet, hungrig och lite lätt sliten efter gårdagens festligheter så bestämde jag mig för att göra en smulpaj.

Det var längesen jag åt äppelpaj, så jäklar vad det smakade bra! Jag serverade pajen med vaniljvisp, som jag vet att man egentligen inte borde köpa på grund av alla tillsatser men är man lat så är man. Nästa gång ska jag göra en rårörd vaniljkräm, jag lovar.

Äppelpaj, 3-4 portioner

3-4 äpplen, beroende på storlek

1 tsk kanel

1 krm malen ingefära

75 g smör

½ dl ljust muscovadosocker

1½ dl vetemjöl

1½-2 dl havregryn

Gör så här:

  • Skala äpplena och skiva dem tunt. Lägg i en pajform, strö över kanel och ingefära och blanda runt lite.
  • Smält smöret, blanda ner socker, havregryn och mjöl till en smuldeg. Fördela smulorna över äpplena.
  • Grädda mitt i ugnen, 225° i ca 20 minuter eller tills smudegen har fått fin färg.
  • Servera med glass eller vaniljvisp.
  • ÄT!
6 svar till “Smulpaj med äpplen

  1. Mårtenssons kök maj 15, 2011 kl. 8:45 e m

    Här blir det nog rabarberaj i veckan, Håkan är så sugen på det. Vaniljvisp är något som vi verkligen gillar (anki kan äta det med sked) men visst, det kryllar ju av en hel massa tillsatser. Råröd vanliljkräm har vi inte testat, påminner det om vaniljvisp eller är det mer som ”vanlig” vaniljkräm?

    • fridasmat maj 16, 2011 kl. 7:51 e m

      rårörd vaniljkräm är som vaniljvisp i konsistensen och ganska likt i smaken. man vispar helt enkelt upp ett par äggulor med florsocker och vanilj och blandar det med vispad grädde. tokigt gott!

  2. Helena S / Bara en kaka till maj 15, 2011 kl. 10:05 e m

    Vad mycket gott du lagt upp här de senaste dagarna! Äppelpaj är galet gott, själv hade jag rabarperpajspremiär i helgen och har nu ätit det tre dagar i rad… Jag hade också vaniljvisp till, men har samma höga ambitoner på egen vaniljkräm inom den närmsta framtiden!

    • fridasmat maj 16, 2011 kl. 7:53 e m

      här har det inte blivit någon rabarberpaj än, men jag hoppas kunna tigga till mig lite rabarber från mina föräldrars trädgård. rabarber är det allra bästa att göra paj av såhär på våren!

  3. Emmy maj 16, 2011 kl. 9:18 e m

    Mums så gott! Jag har inte testat att göra egen ”vaniljvisp”, men det blir till nästa paj. Familjen vill alltid ha det. Verkar dessutom så smidigt att göra.

  4. C maj 21, 2011 kl. 10:33 e m

    Den ser helt perfekt ut, gooooott!

Kommentera

