Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Tekakor med linfrön

Brödet var på väg att ta slut här hemma, så jag passade på att testa ett nytt recept. Originalreceptet finns här, och jag har följt det ganska duktigt (för att vara mig i alla fall, normalt sett är jag hemskt dålig på att följa recept). Förvisso glömde jag att ha i sirap men det gick alldeles lysande ändå och jag fick härligt fluffiga och fina bröd.

Tekakor med linfrön, ca 20 st

5 dl mjölk

50 g jäst

1 dl krossade linfrön

1½ dl havregryn

2 dl naturell yoghurt

1 tsk salt

1 tsk bakpulver

ca 11 dl vetemjöl special

Gör så här:

  • Koka ihop linfrön, havregryn och 3 dl av mjölken till en gröt. Låt svalna.
  • Smula ner jästen i en bunke. Värm resterande 2 dl mjölk till 37°, häll mjölken över jästen och rör om tills jästen har löst sig.
  • Blanda ner gröt, yoghurt, salt och bakpulver och rör om. Tillsätt mjölet, men inte allt på en gång. Arbeta degen tills den är smidig men fortfarande lite kladdig. Låt jäsa i minst 45 min.
  • Stjälp ut degen på ett mjölat bakbord. Dela upp degen i 20 delar, forma till runda bullar och kavla ut bullarna något. De ska fortfarande vara ganska tjocka.
  • Nagga bröden och låt jäsa under bakduk i ytterligare 30 minuter.
  • Grädda mitt i ugnen, 225° i ca 12 minuter. Låt svalna på galler.
  • ÄT!


2 svar till “Tekakor med linfrön

  1. karin maj 12, 2011 kl. 6:09 e m

    dom ser finfina ut, jag funderar på att testa att baka hönokakor, det brukade min pappa göra när jag var liten 🙂

  2. Linda - Cupcakefluffan maj 12, 2011 kl. 9:36 e m

    Så fluffiga och goda de ser ut

Kommentera

