Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Kladdkaka med salmiak

Om ni frågar mig så är kombinationen saltlakrits och choklad alldeles lysande, så idag bestämde jag mig för att sammanföra de två i en kaka. Jag gjorde helt enkelt en vanlig kladdkaka som jag tryckte ner bitar av Fazers Salmiakkichoklad i, hur simpelt som helst. Och resultatet? Fantastiskt! Jag och Bengt åt två bitar var till eftermiddagsfikat, jag hade lätt kunnat få i mig lite till men någon måtta får det väl ändå vara.

Kladdkaka med salmiak

100 g smör

2 ägg

2½ dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

1½ dl vetemjöl

1 kaka Fazer Salmiakki, 100 g

smör och ströbröd till formen

Gör så här:

  • Börja med att smälta smöret.
  • Rör ihop ägg och socker. Rör ner mjölet och till sist smöret.
  • Smöra och bröa en form, gärna med löstagbar botten.
  • Bred ut smeten i formen och tryck ner bitar av chokladkakan jämt fördelat i smeten.
  • Grädda i 175 grader i ca 20 minuter.
  • Låt svalna (gärna inplastad i kylskåp) och ät med grädde och jordgubbar.

Och så här såg det ut innan kakan åkte in i ugnen.

15 svar till “Kladdkaka med salmiak

  1. Fridas kök maj 6, 2011 kl. 6:18 e m

    Den kombinationen av kladdkaka har jag ätit mååååånga gånger… 🙂 Det är min absoluta favorit! Älskar Fazer salmiakki!

  2. Sara maj 6, 2011 kl. 7:01 e m

    Jag som trodde att det bara var jag som älskade kombinationen lakrits/choklad. Jag borde komma till Linkan och hänga oftare med dig Frida. Inte nog med att du är grym, du har god smak också 😉

  3. karin maj 6, 2011 kl. 7:01 e m

    oj det var en udda kombo 🙂

  4. Linda - Cupcakefluffan maj 6, 2011 kl. 8:00 e m

    En kladdkaka helt i min smak då jag verkligen gillar lakrits 🙂

  5. Amanda maj 7, 2011 kl. 12:12 e m

    Helt underbar blogg!

  6. Mårtenssons kök maj 7, 2011 kl. 6:14 e m

    Fazer salmiakki är en höjdare och säkert alla tiders tillsammans med choklad.

    tack för din hälsning hos oss igår:)

  7. Sofie maj 7, 2011 kl. 8:04 e m

    Det ser vansinnigt gott ut! Den måste jag göra någon gång.

  8. Stephanie maj 8, 2011 kl. 12:54 e m

    Kul att titta in och få lite ny inspiration 🙂 Jag har också precis startat en mat- och bakblogg, kolla gärna in den.

  9. David september 14, 2013 kl. 9:55 f m

    Hejsan bilden ser ju jättesmarrig ut MEN du har nog glömt att skriva ut kakao eller något annat chokladigt i receptet. Ägg, smör, mjöl och socker kan aldrig bli brunt som en kladdkaka.

Lämna en kommentar