Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Kanelbullar

När jag bakar kanelbullar brukar jag använda mig av receptet som finns i Sju Sorters Kakor, fast med ett par ändringar. För det första smälter jag inte smöret, utan blandar ner det rumsvarmt i degen. Jag tycker att det lilla knepet ger en smidigare deg och saftigare bullar. För det andra använder jag myyycket mer fyllning än vad som står i orginalreceptet, där det är väldigt snålt tilltaget. Mycket fyllning ska det vara!

Kanelbullar, 30-40 st

150 g rumsvarmt smör

50 g jäst

5 dl mjölk

1½ dl strösocker

½ tsk salt

1½ tsk nystötta kardemummakärnor

11-12 dl vetemjöl

ägg och pärlsocker till pensling och garnering

Fyllning

150 g rumsvarmt smör

1 msk kanel

1½ dl strösocker

Gör så här:

  • Smula ner jästen i en bunke. Värm mjölken till 37°, häll den i bunken och rör om tills jästen har löst sig.
  • Tillsätt socker, salt, smör, kardemumma och en del av mjölet. Arbeta in mer av mjölet tills du har en smidig deg som inte är för torr. Låt jäsa i minst 45 minuter.
  • Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord. Dela degen i två delar. Kavla ut varje del till en rektangel.
  • Rör ihop fyllningen och bred den på degen. Rulla ihop och skär i 2-3 cm tjocka skivor. Lägg bullarna i formar på plåtar och låt jäsa i 40 minuter.
  • Sätt ugnen på 250°. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.
  • Grädda mitt i ugnen i ca 8-10 minuter. Låt svalna på galler.

Kommentera

