Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Müsli

Det blev en ganska sen kväll igår, trots detta vaknade jag vid nio och var hur pigg som helst. Förvisso med huvudvärk men ändå förvånansvärt pigg. Detta resulterade i två saker:

  1. Jag slet ut nästan hela min garderob och påbörjade en omfattande utrensning
  2. Jag rostade müsli

Müslin är klar sedan länge, garderobsrensningen är fortfarande bara påbörjad. Jaja, det är många timmar kvar på det här dygnet.

Müsli

12 dl havregryn

2 dl vetergroddar

½ tsk salt

½ dl neutral olja

2 msk vatten

2 msk honung

1 dl solrosfrön

1 dl kokos

½ dl krossade linfrön

blandade nötter

torkad frukt, jag använde mango, ananas och aprikoser

Gör så här:

  • Häll havregryn och vetegroddar på en plåt. Blanda ihop vatten, olja, honung och salt. Häll detta över grynblandningen och blanda ihop med fingrarna.
  • Rosta müslin i 175°, mitt i ugnen i ca 25-30 minuter. Rör om några gånger så att den blir jämt rostad, akta så att den inte blir bränd i kanterna.
  • Hacka nötterna och den torkade frukten i mindre bitar. Blanda ner detta och kokos, linfrön och solroskärnor när müslin är färdigrostad. Låt svalna helt innan du häller upp müslin i en burk.

3 svar till “Müsli

  1. Johanna Kötsén maj 2, 2011 kl. 12:41 e m

    Nä men, ajaj på huvudvärk!

  2. Ann-Louise maj 3, 2011 kl. 12:19 e m

    Inget slår en superlyxig frukost med hemmagjord müsli! Mums…

Kommentera

