Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Pizzasallad

Bengts bil mår inte så bra just nu, och till följd av detta har vi inte storhandlat på ett par veckor. Kylskåp och frys gapar halvtomma och det är inte helt lätt att laga rolig mat när man inte har så många råvaror. Trots detta lyckades jag få ihop en helt okej middag bestående av hemgjord pizza och en mycket god vitkålssallad.

Pizzasalladen improviserade jag ihop efter att ha läst några olika recept och min tolkning blev mycket lyckad. Italiensk salladskrydda ingår i många recept, men eftersom det inte fanns hemma improviserade jag lite och använde mig av grekisk dressingmix, ni vet sådan som man ska blanda med olja och vatten.

Pizzasallad

500 g vitkål

2 msk rapsolja

½ msk ättika

1 tsk socker

1 tsk salt

svartpeppar

1 krm grekisk dressingmix

Gör så här:

  • Strimla vitkålen fint och lägg den i en bunke. Häll på kokande vatten och låt stå i tio minuter eller tills kålen har mjuknat. Häll av vattnet.
  • Blanda ner alla övriga ingredienserna och rör om ordentligt. Låt stå kallt, gärna i ett par timmar. ÄT!
2 svar till “Pizzasallad

  1. Linda - Cupcakefluffan april 29, 2011 kl. 9:13 e m

    Pizzasallad måste jag testa att göra, store sonen, ja han är 3 år, gillar pizzasallad, han skulle nog bli glad om jag gjorde egen, nu får han ju bara det, de gånger vi köper pizza på pizzerian

  2. Frida Josefin maj 1, 2011 kl. 12:53 e m

    Nu har jag gjort din pizzasallad och jag är sjukt nöjd. Gott gott gott!!!
    Tack för igår och för hallongrottorna (bästa snackset!)

Kommentera

