Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Kalljästa valnötsbröd

Har ni haft en fin påsk? Min har varit alldeles lysande och har bland annat innehållit en fantastisk festkväll i fredags, mängder av god påskmat hemma hos mina föräldrar i lördags och en herrans massa soltimmar på uteplatsen nästan varenda dag. Som ni har märkt har jag alltså prioriterat andra saker än bloggen under påsken, men nu är jag tillbaka igen!

Här kommer en ny variant på det kalljästa brödet som jag bakar ofta, ofta. Den här gången blandade jag ner valnötter och krossade linfrön vilket blev riktigt gott! Och eftersom de här bröden är perfekta till brunch får de bli mitt bidrag till Månadens Sötsak, där temat den här gången är just brunch.

Kalljästa valnötsbröd, ca 8 st

12 g jäst

5 dl kallt vatten

1 dl grahamsmjöl

8,5-9 dl vetemjöl special

1 tsk salt

1 dl valnötter

2 msk krossade linfrön

Gör så här:

  • På kvällen: Rör ut jästen i lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet. Blanda ner salt, mjöl, valnötter och linfrön. Degen ska vara väldigt kladdig. Täck bunken med plastfolie och ställ i kylskåpet över natten.
  • På morgonen: Sätt ugnen på 250°.
  • Klicka ut åtta bullar på en plåt med bakplåtspapper, grädda mitt i ugnen ca 20 minuter. Låt svalna på galler och ÄT!

3 svar till “Kalljästa valnötsbröd

  1. karin april 25, 2011 kl. 8:10 e m

    påsken har varit helt fantastisk, jag är så jäkla lycklig över vädret och den energi det gav!

  2. Fridas kök april 26, 2011 kl. 11:45 f m

    Vilket gott bröd det verkar vara! Smart att göra på kvällen och grädda på morgonen, såna recept har jag alldeles för lite av. Sparar det! Påsken har varit fantastisk! Underbart väder och god mat, kunde inte ha varit bättre!

  3. Ping:Brunch ftw! | Söta saker

Kommentera

