Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Piroger

Idag gjorde jag piroger för första gången, vilket inte var speciellt svårt men lite tidskrävande. Jag gjorde två olika fyllningar:

  • rökt lax, spenat, gul lök, salt och peppar
  • strimlad rökt kalkon, riven ost, peppar

Så hur blev resultatet då? Jo, den med rökt lax var helt fantastiskt god. Det var absolut inget fel på kalkonvarianten, men jag har alltid varit tokig i rökt lax och tror att jag skulle kunna äta det hur ofta som helst.

Piroger, ca 15-16 st

12 g  jäst

50 g smör

2 dl mjölk

½ dl vatten

1 tsk salt

1 tsk strösocker

1 ägg

ca 7 dl vetemjöl

Gör så här:

  • Smält smöret. Blanda med mjöken och vattnet och låt blandningen bli 37°.
  • Smula ner jästen i en bunke. Häll över degvätskan och rör om tills jästen har löst upp sig.
  • Tillsätt socker, salt och ägg och blanda om.
  • Arbeta ner mjölet, men spara lite till utbakningen. Degen ska vara fast men lite kladdig. Låt jäsa i ca 40 minuter.
  • Stjälp ut degen på mjölat bakbord. Dela degen i lika stora bitar och rulla till bollar. Kavla ut till tunna plattor.
  • Lägg på 1-2 matskedar fyllning och vik ihop. Tryck till kanterna med en gaffel.
  • Pensla pirogerna med en äggula utblandad med lite vatten.
  • Grädda mitt i ugnen, 225° i ca 12 minuter eller tills pirogerna är gyllenbruna.
  • Låt svalna på galler.
2 svar till “Piroger

  1. En Smak Av Karin april 13, 2011 kl. 2:30 e m

    Såååå gott med piroger! Jag ska passa på att göra det någon dag så jag har lite i frysen. Det är ju kanon att ta fram och värma 🙂

Kommentera

