Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Formfranska

Idag blev det räksoppa till middag, och när man äter soppa måste man nästan ha ett gott bröd till. Så jag slängde helt enkelt ihop ett enkelt formbröd som bara behöver jäsa en gång. Originalreceptet kommer från den Rutiga Bakboken, men jag har ändrat litegrann.

Formfranska

25 g jäst

2½ dl vatten, 37°

1 msk olja

1 tsk strösocker

1 tsk salt

1 dl vetegroddar

ca 6 dl vetemjöl

Gör så här:

  • Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt vattnet och oljan och rör om tills jästen har löst sig.
  • Tillsätt övriga ingredienser, men inte allt mjöl direkt. Arbeta degen och tillsätt mjöl tills du har en fast deg.
  • Lägg degen i en smord ugnsform. Låt jäsa i ca 45 minuter.
  • Grädda i 200° på nedersta falsen i ugnen i 15 minuter. Flytta upp brödet till mitten av ugnen och grädda i ytterligare 15 minuter.
  • Stjälp upp brödet ut formen och låt svalna på galler.
3 svar till “Formfranska

  1. Helena Ljunggren mars 30, 2011 kl. 9:19 f m

    Ett bröd helt i min smak. Vetegroddar måste jag absolut testa att ha i bröd!

    • fridasmat mars 30, 2011 kl. 11:36 f m

      I originalreceptet är det havrekli istället för vetegroddar, men det hade jag inte hemma så jag testade med groddarna istället och det fungerade alldeles utmärkt!

  2. Ping:Bakstopp « Fridas mat

Kommentera

