Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Våfflor

Naturligtvis blev det våfflor igår, till middag närmare bestämt. För min del fungerar det alldeles utmärkt att äta söta saker till middag, men Bengt ville ha något lite matigare så jag gjorde en skagenröra som han kunde ha på några av sina våfflor. Själv åt jag mina med vaniljglass, vispgrädde och hallonsylt.

Våffelrecept finns det i princip hur många som helst, jag föredrar recept utan ägg men med ganska mycket smör. Så här kommer helt enkelt mitt bästa recept på våfflor, som passar till både söta och salta tillbehör.

Våfflor, ca 8 st

100 g smör

3½ dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 tsk salt

2½ dl mjölk

2 dl kallt vatten

Gör så här:

  • Smält smöret.
  • Rör ihop de torra ingredienserna i en skål, tillsätt mjölken och vattnet. Vispa i det smälta smöret.
  • Grädda i våffeljärn, låt färdiga våfflor vila på galler så behåller de frasigheten.
  • ÄT!
Ett svar till “Våfflor

  1. Ping:Skagenröra « Fridas mat

Kommentera

