Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Kalljästa vetebullar

Jag gillar ju kalljäsning, som ni kanske har märkt. Den här gången blev det bullar, degen sattes på kvällen och sen bakade jag ut bullarna på morgonen. Anledningen till att jag går upp tidigt för att baka bullar är att min sambo skulle stå för fredagsfikat på sitt jobb, och jag helt enkelt stal den uppgiften från honom.

Orginalreceptet kommer från Tasteline.

Kalljästa vetebullar, ca 30 st

50 g jäst

100 g rumsvarmt smör

5 dl mjölk

1 ägg

1 dl strösocker

½ tsk salt

ca 9-10 dl vetemjöl

ev. 1 tsk malen kardemumma

400 g mandelmassa

50 g rumsvarmt smör

ägg, pärlsocker, hackad mandel

Gör så här:

  • Rör ut jästen i lite av mjölken i en bunke. Tillsätt resten av mjölken och ägget. Klicka ner det rumsvarma smöret.
  • Tillsätt socker, salt, eventuellt kardemumma och 7-8 dl av mjölet. Arbeta degen kraftigt och tillsätt mer mjöl tills du får en smidig och lite kladdig deg.
  • Täck bunken med plastfolie och ställ i kylskåp över natten.
  • Dela degen i två bitar och kavla ut på mjölat bakbord. Bred på smör och riv över rikligt med mandelmassa. Rulla ihop och skär i skivor. Lägg i bakformar på en plåt. Låt jäsa under bakduk i ca 15 min.
  • Pensla med ägg, strö över pärlsocker och hackad mandel.
  • Grädda i 225° i ca 12 minuter, eller tills bullarna har fått lite lagom färg. Låt svalna på galler.

Och alla gick inte åt på Bengts jobb så jag fick smaka själv också, riktigt goda!

Ett svar till “Kalljästa vetebullar

  1. Ping:Bakstopp « Fridas mat

Kommentera

