Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Stekt lax med dillstuvad potatis

Jag känner de som tycker att stuvad mat är det värsta som finns, ofta har de en massa läskiga barndomsminnen av skolans sönderstuvade makaroner och annat. Själv tror jag aldrig att jag åt några sådana, jag har för mig att vi alltid hade något alternativ att välja på. Alltså har jag ingen förstörd relation till stuvad mat, så idag blev det ett riktigt gott tillbehör till den stekta laxen.

Stekt lax med dillstuvad potatis

4 portionsbitar lax

salt, peppar, limejuice

4 portioner kokt tärnad potatis

1 msk smör

1 msk vetemjöl

3-4 dl mjölk

½ tsk salt

svartpeppar

massvis med dill, jag använde en dryg dl

Gör så här:

  • Smält smöret i en kastrull och vispa ner vetemjölet. Tillsätt mjölken under omrörning. Salta, peppra och låt småkoka i ett par minuter.
  • Klipp ner dillen och tillsätt potatisen. Rör runt och låt potatisen bli varm.
  • Stek laxen i en stekpanna. Krydda med salt, peppar och limejuice.
  • ÄT!
Kommentera

