Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Mördegskakor

Jag är ett stort fan av klassiska småkakor, speciellt mördegsbaserade. Så idag rörde jag ihop en riktigt god deg som jag ska hitta på roliga saker med de närmsta dagarna. Idag tänkte jag använda upp en del av degen till klassikern schackrutor, men ångrade mig någongång på vägen. Istället kavlade jag ut degen till två fyrkanter som jag sedan lade på varandra och stansade ut runda kakor. Jag får väl kalla de här kakorna för dambrickor, för det är väl snarare det som de ser ut som.

Receptet har jag tagit från den eminenta bloggen Bake my day.

Ursäkta den mjöliga bänken…

Mördegskakor, grundrecept

300 g vetemjöl

0,25 tsk bakpulver

0,25 tsk salt

230 g rumsvarmt smör

30 g florsocker

75 g strösocker

1 tsk vaniljsocker

1 ägg

(kakao)

Gör så här:

  • Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke.
  • Vispa smör och socker fluffigt. Rör ner ägget.
  • Tillsätt mjölblandningen och blanda tills du har en jämn deg. Plasta in degen och lägg i kylskåp tills du ska använda degen.
  • Om du vill göra schackrutor/dambrickor: Ta en bit av degen och dela den i två lika stora delar. Blanda ner kakao i den ena halvan och forma degen efter behag.
  • Grädda kakorna i 175° i ca 10 minuter, mitt i ugnen.
Kommentera

