Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Bulgursallad med kyckling

Det var vår i luften idag. Det var förvisso mulet som satan, men det var flera plusgrader och det räcker för att jag ska få lite vårkänslor. Och vad passar då bättre än en härlig sallad? På sommarhalvåret äter vi ofta sallader, så det här är en av många varianter som lär dyka upp här framöver. Måtten är det väl lite sisådär med, det blir mest att man slänger ner lite utan att mäta.

Även om jag dressar salladen med olja och vinäger brukar jag ändå alltid göra någon extra sås till. Idag gjorde jag en lite het och söt sås, som passar utmärkt till kyckling.

Bulgursallad med kyckling, 4 portioner

2 dl bulgur

150 g blandad sallad

2 kycklingfiléer

5 soltorkade tomater

2 avocados

1 liten rödlök

cocktailtomater

1 burk/tetra kikärtor

rädisor

kallpressad rapsolja

balsamvinäger

Sås

1 liten burk crème fraîche

1 msk sambal oelek

1 msk sweet chilisås

salt, peppar

Gör så här:

  • Koka bulgur, jag kokar alltid min i buljong. Låt svalna.
  • Strimla kycklingen och stek hastigt i stekpanna. Krydda efter behag, jag smaksatte med salt, peppar, paprikapulver, cayennepeppar och lite spiskummin.
  • Hacka alla grönsaker i önskad storlek och blanda i en stor skål. Tillsätt bulgur och kyckling. Häll över lite olja och vinäger, blanda väl.
  • Rör ihop ingredienserna till såsen och servera till salladen.
  • ÄT!
Kommentera

