Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Baba ganoush

Efter gårdagens semmelfika var jag nästan äckelmätt i ett par timmar efteråt, så när Bengt åkte till gymmet sa jag till honom att jag bara skulle slänga ihop något lite snabbt och enkelt till middag. Eh, jag vet inte riktigt vad som hände men helt plötsligt stod jag och marinerade kycklingfilé, gjorde bulgursallad och mixade till en baba ganoush. Nåja, inget var speciellt krångligt men det är ju onödigt när man egentligen inte är hungrig. Det kanske bör tilläggas att efter middagen kollade vi på Black Swan och åt chips och dip. Maken till matdag var längesen jag var med om (och filmen var sjukt bra!).

Baba ganoush

1 stor aubergine

salften av en halv citron

1 msk tahini

½ tsk malen spiskummin

1 msk rapsolja

1 vitlöksklyfta

salt, peppar

Gör så här:

  • Sätt ugnen på 250°. Skär några snitt i skalet på auberginen och ugnsbaka den tills den är riktigt mjuk. Vänd på den några gånger under bakningen.
  • Gröp ur auberginen och släng skalet. Mixa auberginen med övriga ingredienser till en slät kräm.
  • Ät röran till något trevligt.

 

Kommentera

