Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Grovt formbröd

Den senaste tiden har jag varit riktigt duktig på att baka matbröd, det var nog faktiskt ett par månader sedan vi köpte färdigt bröd (om man inte räknar Friscobröden när vi skulle göra hamburgare). Jag föredrar grova brödsorter, men tills jag vågar mig på att baka riktigt mörkt och grovt bröd (typ finskt rågbröd) bakar jag halvgrova varianter som jag känner mig säkrare på.

Idag hittade jag ett recept på en av mina favoritbloggar som jag ville prova och det blev alldeles utmärkt! Orginalreceptet hittar ni här, hos Söta Saker.

Grovt formbröd, ett stort bröd

2 dl vetekross

2 dl hett vatten

3 dl kallt vatten

25 gram jäst

2 msk neutral olja

1 msk mörk sirap

1 msk blandade brödkryddor

1 msk salt

1 dl fröer och/eller nötter, jag använde solroskärnor och linfrön

4 dl grovt rågmjöl

5-6 dl vetemjöl special

Gör så här:

  • Koka upp 2 dl vatten och häll det över vetekrosset i en skål, låt stå i kanske tio minuter. Blanda ner det kalla vattnet och oljan och låt svalna tills blandningen är 37°.
  • Smula jästen i en stor bunke. Häll över lite av degvätskan och rör ut jästen. Tillsätt resten av vätskan.
  • Blanda ner sirap, kryddor, salt och fröer.
  • Häll i allt rågmjöl. Tillsätt vetemjöl lite i taget tills du har en lite kladdig men hanterbar deg. Arbeta degen kraftigt för hand eller i en fin pastellgrön Kitchen Aid (vaddå, har inte alla en sådan). Låt jäsa i minst 30 minuter.
  • Stjälp ut degen på ett mjölat bakbord och arbeta degen. Forma till en limpa och lägg i en stor bakform (gärna penslad med olja). Låt jäsa i 40 minuter.
  • Grädda mitt i ugnen på 225° i ca 30 minuter.
Ett svar till “Grovt formbröd

  1. Stina februari 3, 2013 kl. 4:26 e m

    Går det bra men en röd kitchen aid 🙂

Kommentera

