Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Chokladbiskvier

Jag förstår verkligen inte varför jag inte har gjort chokladbiskvier tidigare, det var inte speciellt svårt och det är ju hur gott som helst! Jag smaksatte smörkrämen med choklad och kaffe, bra gjort av mig kan jag säga såhär i efterhand.

Chokladbiskvier, ca 10 st

200 g mandelmassa

1 äggvita

125 g smör

3 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

1 msk kallt kaffe

1 äggula

50 g ljus choklad, smält och avsvalnad

150 g mörk choklad

1 msk olja

Gör så här:

  • Riv mandelmassan och blanda den med äggvitan. Forma till små platta kakor på en plåt, jag gjorde någon slags mellanstorlek och fick ut 10 stycken.
  • Grädda tills kakorna har fått lite färg, gräddar du för lite fastnar de på bakplåtspappret men de ska självklart inte få för mycket färg heller. Ta ut kakorna och låt dem svalna på galler.
  • Smörkrämen: Blanda rumsvarmt smör med florsocker, vaniljsocker och äggula. Vispa ganska kraftigt tills allt är blandat. Rör ner kaffet och choklad och blanda till en jämn kräm.
  • Vänd kakorna upp och ner och bred på smörkräm. Forma små toppar. Ställ kallt i en halvtimme.
  • Smält den mörka chokladen och blanda ner oljan. Doppa kakorna i chokladen så att smörkrämen är helt täckt.
  • När chokladen har stelnat är det bara att hugga in!

Åh ja!

Ett svar till “Chokladbiskvier

  1. Ping:Tapas, fortfarande på planeringsstadiet « Fridas mat

Kommentera

