Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Kyckling med currysås

Jag gjorde en sådan fantastisk sås idag! Den var så god att jag och Bengt stod vid spisen och slevade i oss sås innan vi hade lagt upp maten. Kokt höns med currysås är ju lite av en klassiker, men jag gör hellre kyckling i ugn. Nåja, det blir nog gott hur man än väljer att tillaga sin fågel.

Kyckling med currysås, 4 portioner

4 kycklingfiléer, de jag använde var groteskt stora så jag tog bara tre stycken

smör, salt, peppar, paprikapulver och cayennepeppar

Currysås

2 msk smör

1½ msk gult currypulver

1½ msk vetemjöl

1 dl hönsbuljong

3 dl grädde

peppar

Gör så här:

  • Smörj en ugnsform. Lägg i kycklingen och krydda ordentligt. Gnid in kryddorna i kycklingen så det är kryddat på båda sidorna.
  • Baka kycklingen mitt i ugnen, 200° tills kyckling är färdig, ca 15-20 minuter beroende på kycklingens tjocklek Jag delade varje filé i två bitar.
  • Börja med såsen. Smält smöret i en kastrull. Häll på curryn och låt fräsa någon minut. Ta bort från värmen och vispa ner mjölet. Se till att det inte blir några klumpar.
  • Vispa ner kycklingbuljongen och grädden. Smaksätt med peppar.
  • Servera kycklingen med såsen, kokt ris och en sallad. ÄT!
2 svar till “Kyckling med currysås

  1. Ping:Frukt- och nötbröd « Fridas mat

Kommentera

