Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Bullar med mandelmassa

Det var längesen jag bakade bullar nu, jag fick något av en lussekatts-överdos i vintras så jag har inte varit så värst sugen på vetebröd. Men idag kände jag att det var dags igen och valet föll på bullar med mandelmassefyllning, kanske min favoritfyllning till bullar någonsin!

Bullar med mandelmassa, 15-20 st

25 g jäst

75 g smör

2½ dl mjölk

½ dl strösocker

1 msk vanijlsocker

½ tsk malen kardemumma

½ tsk salt

6-7 dl vetemjöl

Fyllning:

20 g rumsvarmt smör

150-200 g mandelmassa

pärlsocker, hackad mandel, uppvispat ägg

Gör så här:

  • Smula jästen i en bunke.
  • Smält smöret och blanda i mjölken, häll över jästen.
  • Blanda ner socker, kardemumma, salt och ca 5 dl vetemjöl och arbeta degen.
  • Arbeta in mer mjöl tills du har fått en smidig deg.
  • Låt jäsa under bakduk i bunken till dubbel storlek, ca 45 minuter.
  • Stjälp ut degen på ett mjölat bakbord och knåda degen smidig. Kavla ut till en rektangulär platta.
  • Bred på smöret och riv mandelmassa över degen. Snåla inte med mandelmassan!
  • Rulla ihop degen och skär skivor med en vass kniv. Lägg bullarna i formar på en plåt, låt jäsa en halvtimme under bakduk.
  • Pensla bullarna med uppvispat ägg. Strö på pärlsocker och hackad mandel (jag använde hasselnötter den här gången).
  • Grädda i 250° mitt i ugnen 7-10 minuter, beroende på hur stora bullar du har gjort.
  • Låt bullarna svalna på galler.
  • ÄT!

3 svar till “Bullar med mandelmassa

  1. sockerdrommar mars 2, 2011 kl. 3:16 e m

    Vad fina dom blev!
    Jag är jättedålig på att baka bullar, bruka sluta med att jag står och äter degkanelsnurror istället 😉

  2. Ping:Bakstopp « Fridas mat

Kommentera

