Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Mosaikkakor

Mosaikkakor, eller fönsterkakor som de också kallas, gjorde jag första gången i måndags. Då blev resultatet så här. Eftersom det var hemskt pilligt att skära ut hjärtan gjorde jag inte mer än ett par stycken, alltså hade jag ganska mycket deg kvar. I fredags använde jag upp den och resultatet blev riktigt dåligt och jättebra! Ja, först gjorde jag alltså en plåt som blev dåliga och sen ändrade jag några faktorer, gjorde en plåt till, och de blev mycket bättre.

Receptet på kakdegen som jag har använt mig av hittade jag på en bakblogg, men det var inte fantastiskt på något sätt så jag väljer att inte publicera det. Vad ni ska använda er av är en smidig deg, gärna med ägg, som funkar att kavla. En deg utan bakpulver är att föredra om man vill att kakorna ska behålla sin ursprungliga form och storlek.

Då så, här kommer en bild på misslyckandet.

De ser inte så aptitliga ut, eller hur? Jag köpte hårda karameller på lösvikt, klargula citronkarameller och några hallonvarianter som visade sig innehålla salmiakpulver. Pulvret gillade inte alls att gräddas i ugnen, det fick en konstig bränd och besk smak, inte att rekommenderas! Så de här åkte faktiskt i soppåsen.

Men efter det här misslyckandet hade jag en bit deg kvar, så jag bestämde mig för att prova igen fast med några ändringar. För det första gjorde jag hålen i kakorna mindre, eftersom jag tyckte att det inte riktigt var rätt ratio mellan kaka och fyllning. Sen fyllde jag kakorna med citronkaramellerna istället och gräddade dem i lite lägre temperatur.

Ja okej, vissa blev lite kladdiga runt kanterna men de här blev så himla mycket bättre! Plus att de faktiskt gick att äta, en klar fördel vad gäller kakor.

Kommentera

