Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Hallongrottor med saltlakrits

Jag tror att småkakor är lite av min nya besatthet. Om jag hade ett eget litet konditori (en dag, förhoppningsvis) skulle jag ha en småkaksbuffé och kanske lite bullar också bara för att. Jamen det är ju så trevligt med klassiska småkakor och föralldel även nya påhitt. Det här är ett sådant. Hallon och lakrits är ju en strålande kombination, så varför inte förena dessa två i en kaka?

Och gillar ni inte saltlakrits så vill jag bara säga det här: Det går jättebra med bara sylt. Fast det är ju helt befängt att tycka illa om lakrits.

Hallongrottor med saltlakrits, 25 kakor

125 g rumsvarmt smör, som vanligt ska det vara just smör och inget jäkla margarin

3/4 dl strösocker

2 tsk vaniljsocker

2 dl vetemjöl

½ dl potatismjöl

1 tsk bakpulver

hallonsylt

saltlakritsflakes/strössel (eller klipp ner små bitar av valfritt saltlakritsgodis)

Gör så här:

  • Rör socker och smör smidigt. Blanda ner mjöl och bakpulver.
  • Rulla degen till små bollar och lägg i småkaksformar.
  • Tryck ner valfritt finger mitt i kakorna (jag använder lillfingret).
  • Lägg en liten klick sylt i varje fördjupning.
  • Grädda i 200° i 10-12 minuter.
  • Strö saltlakritsklakes över sylten när kakorna precis har kommit ur ugnen (då är sylten kladdig och strösslet fastnar bätte).
  • Låt svalna och sen är det bara att äta!

Och de här kakorna är mitt bidrag till Månadens sötsak hos bloggen Söta Saker, där temat den här månaden är nygammalt.

8 svar till “Hallongrottor med saltlakrits

  1. Sofie februari 20, 2011 kl. 10:58 e m

    Ååh, jag vill ha!

  2. matverkstan februari 22, 2011 kl. 1:48 e m

    Låter väldigt spännande tycker jag. Jag älskar lakrits!

  3. Ping:Something old, something new... | Söta saker

  4. Ping:Lördagskväll « Fridas mat

  5. Ping:Kakor med lemon curd och saltlakrits « Fridas mat

  6. Ping:Kakor med lemon curd och saltlakrits « Fridas mat

Kommentera

