Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Katalaner

När jag gjorde mazariner för ett par veckor sedan blev det en strålande succé, så nu kände jag att det var dags att upprepa framgången (blygsam är mitt mellannamn, om det var någon som undrade). Och vet ni vad som är ännu godare än mazariner? Jo, katalaner! I princip samma sak som en mazarin fast med hallonsylt både i fyllningen och i glasyren.

Katalaner,  ca 12 st

Mördeg

100 g rumsvarmt smör

2,5-3 dl mjöl

2 msk strösocker

½ tsk vaniljsocker

½ ägg (resten avänds till fyllningen)

Fyllning

100 g rumsvarmt smör

200 g mandelmassa

2½ ägg

2 msk strösocker

1 tsk vaniljsocker

hallonsylt

Glasyr

florsocker

hallonsylt

Gör så här:

  1. Rör ihop mördegen och tryck ut i aluminiumformar. Ställ in formarna i kylskåpet.
  2. Sätt ugnen på 175°.
  3. Fortsätt med fyllningen. Riv mandelmassan grovt och blanda med smör och socker.
  4. Rör i äggen lite i taget och blanda till en jämn smet.
  5. Klicka i ca en tesked hallonsylt i botten på varje form.
  6. Häll smeten i formarna, fyll inte upp för mycket, max 2/3 i formarna.
  7. Grädda i mitten av ugnen tills mazarinerna har fått en fin gyllene färg.
  8. Låt svalna på galler.
  9. Rör ihop florsocker med hallonsylt tills du har en ganska tjock glasyr. Bred glasyren över kakorna.
  10. Koka lite kaffe och ÄT vetja! Kaffet är inte obligatoriskt, men gott till.


3 svar till “Katalaner

  1. Frida (s:t korsgatan) februari 18, 2011 kl. 1:00 e m

    Jag får gratulera på namnsdagen och så får jag säga att de där kakorna såg himla goda ut. Jag undrar lite över de där mosaikkakorna, vad är en karamell egentligen? Är det vilken hård godis som helst eller ska det vara någon särskild sorts karamell?

    • fridasmat februari 18, 2011 kl. 2:19 e m

      och grattis på namnsdagen till dig!
      jag håller faktiskt på att pyssla ihop ett helt inlägg om mosaikkakorna, jag har gjort dem igen nämligen! så jag har märkt vad som funkar och vad som funkar mindre bra. men jag skulle gissa att de flesta hårda, ofyllda karameller funkar. första gången använde jag de här:

  2. Ping:Bakstopp « Fridas mat

Kommentera

