Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Kyckling med kantarellsås

Min pappa är bra på många saker, att hitta och plocka svamp är en av dem. Det enda sättet för mig att hitta någon svamp är om pappa står bredvid och pekar ut ställen. Men nu har jag sådan tur att han faktiskt plockar betydligt mer än vad mina föräldrar gör av med. I höstas fick vi därför ett tiotal påsar med kantareller, rensade och förvällda. När jag tänker efter så har nog nästan alla påsar blivit till kantarellsås (ett par stycken har använts i pajer), men det är ju så fruktansvärt gott så varför inte?

Jajamen, det där är min portion och jag åt upp alltihop. Vad kan jag säga, jag uppskattar god mat.

Kyckling med kantarellsås, ca 3 portioner

2 kycklingfiléer

olja

Kantarellsås

200 g rensade och förvällda kantareller

1 vitlöksklyfta

1 msk smör

1 tsk vetemjöl

½-1 dl vitt vin

2 dl grädde

½ hönsbuljongtärning

peppar, soja

Gör såhär:

  1. Dela kycklingen i mindre bitar och bryn lite lätt i en stekpanna. Ta ur kycklingen ur pannan.
  2. Smält en klick smör i pannan och fräs kantarellerna. Pressa i en vitlöksklyfta.
  3. Pudra över lite vetemjöl och häll på vin och grädde. Smula ner buljongtärningen.
  4. Peppra och häll på lite soja (mest för färgens skull.)
  5. Lägg tillbaka kycklingen i pannan och låt småputtra i ett par minuter.
  6. Servera med ris eller potatis, grönsaker och lingonsylt.
  7. ÄT!
Ett svar till “Kyckling med kantarellsås

  1. martin februari 10, 2011 kl. 10:13 e m

    Ser gott ut Frida. Blir till att testa det tror jag!

Kommentera

