Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Falafel med vitlökssås.

Idag gjorde jag falafel från grunden för första men inte sista gången. Det blev fantastiskt! Ni får för all del säga till om ni tycker att jag lovordar mig själv lite för ofta, men jag har lyckats rätt bra den senaste tiden.

Hur som helst, falafel var det. Jag har ätit falafel på många olika ställen och vet att de kan skilja sig rätt mycket från plats till plats. Därför läste jag en hel del olika recept och sen gjorde jag min egen tolkning.

Falafel, 20-25 bollar

450 g kokta, avrunna kikärtor

2 vitlöksklyftor

2 msk tahini

1 msk sambal oelek

1 tsk spiskummin

1 ägg

2 msk ströbröd

salt, peppar, cayennepeppar

olja till stekning

Vitlökssås

2 dl gräddfil

2 vitlöksklyftor

salt, peppar, cayennepeppar

Gör såhär:

  1. Sås: Mixa alla ingredienser till en slät sås. Gräddfilen ändrar konsistens när man mixar den, så du får en ganska rinnande och skummig sås. Ställ kallt medan du gör falafeln.
  2. Falafeln: Mixa kikärtorna med vitlök, tahini, sambal och spiskummin tills kikärtorna är mosade.
  3. Tillsätt ägg och ströbröd och mixa lite till så det blir en smet. Salta och peppra, det går åt ganska mycket salt.
  4. Hetta upp ganska mycket olja i en panna.
  5. Forma köttbullsstora bollar och stek runt om. Bollarna ska bli gyllene och få en fin krispig yta.
  6. ÄT!

Servera med något bröd (liba, tortilla eller pita), blandad sallad och rödlök.


Kommentera

