Fridas mat

Precis när du trodde att det omöjligt kunde finnas fler matbloggar så kom det en till.

Aioli

Vissa saker är jag bra på. Andra saker är jag överjävligt bra på. Aioli hör till den senare kategorin, utan tvekan.

Jag ber om ursäkt för den dåliga bilden, jag skyller på att jag var hemskt hungrig och ville börja äta snarast möjligt.

Aioli

3 äggulor

4-5 vitlöksklyftor, beroende på storlek

1½ dl neutral olja, jag använder rapsolja

½ tsk rödvinsvinäger

salt, paprikapulver

Gör såhär:

  1. Först av allt, det är en klar fördel om du har en stavmixer med tillhörande behållare
  2. Skala vitlöken och lägg i behållaren, häll på äggulorna
  3. Mixa tills det blir slätt
  4. Häll ner oljan i en tunn stråle, häller du allt på en gång kan det skära sig
  5. När all oljan är nermixad är det bara att börja smaka av med vinäger, salt och paprikapulver tills du är nöjd med din aioli
  6. Ät!

Dagens middag bestod av hemgjorda chicken nuggets (panerade i polenta, salt, peppar och stekta i olja), klyftpotatis med rosmarin, blandade småtomater och aioli. Hur gott som helst!

Ett svar till “Aioli

  1. Ping:Aiolipotatis « Fridas mat

Kommentera

